dinsdag 8 juni 2010

Over voornamen


Ik had het op deze blog al eens eerder over het Meertens Instituut, dat interessante onderzoeken uitvoert op het gebied van Nederlandse taal en cultuur. Naar de eigenaardigheden van dialecten bijvoorbeeld. Nu heeft het ook een database van Nederlandse voornamen. Boeiend om na te pluizen. Ik ontdekte dat mijn voornaam danig aan populariteit heeft ingeboet. In mijn geboortejaar 1954 werden er nog 61 jongens Bert gedoopt. Het absolute topjaar was 1966, met 145 naamgenoten. Sindsdien echter ging het almaar bergaf. Vorig jaar vonden nog maar 7 ouderparen Bert een mooie naam voor hun zoon. Ook ooit 'gewone' namen als Hans, Jan, Kees en Piet komen allengs minder voor. Daartegenover staan 'moderne' namen als Milan die veertig jaar geleden amper bestond, maar in 2006 830 jonge ouders wist te bekoren. Ook vorig jaar nog werden er 736 nieuwe Nederlandse jongetjes Milan gedoopt. En dat ook Nederland sedert 1968 wezenlijk van samenstelling veranderde blijkt wel uit de stijgende aanwezigheid van (ik beperk me eventjes tot de mannelijke kunne) nieuwgeborenen met namen als Abdel, Ali, Mohammed en Mustafa.