zondag 14 november 2010

Talamini!


Een heuse tractatie vond ik als jongetje in Bergen op Zoom een ijsje van IJssalon Talamini in de Lievevrouwestraat. Echt Italiaans ijs, in Italiaanse kleuren en met Italiaanse smaken. Zoiets was buiten Italië geen vanzelfsprekendheid in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Talamini, ineens was de zaak verdwenen, blijft altijd een bijzondere klank voor me houden. Tot mijn niet geringe verbazing ontdekte ik in Dordrecht echter dat Talamini helemaal niet verdween, maar klaarblijkelijk verhuisde: aan de Groenmarkt in de Merwedestrad is naast de bibliotheek IJssalon en Espressobar Talamini gevestigd! Enig zoekwerk op Google leert me dat Antonio P. Talamini zijn eerste gelateria in Nederland in 1933 opende in....Bergen op Zoom! In 1965 verhuisde de firma naar Enschede, waar ze ook nu nog te vinden is. Weg uit Bergen, maar klaarblijkelijk nog her en der aanwezig in den lande.