donderdag 20 januari 2011

Gejuich alom


Overigens ooit eens écht zoiets meegemaakt. Aad de Mos had zo zijn talenten. Hij was de enige trainer die Marco van Basten op de bank durfde te zetten, en in 1988 won hij met KV Mechelen de Europa Cup II ten koste van zijn vorige werkgever Ajax. Maar sindsdien maakte hij vooral naam als Aadje Afkoopsom. Hij maakte niet alleen bij Ajax zijn termijn niet vol, maar kwam evenmin zijn afspraken na bij Vitesse, AO Kavala en Sparta. Ook bij PSV maakte hij zich niet geliefd. Met zijn grote bek en falend tactisch inzicht joeg hij in Eindhoven en ver daarbuiten PSV-supporters al snel tegen zich in het harnas. Ik herinner me haarscherp hoe ik in september 1995 van het station in Bergen op Zoom naar huis liep, en bij V&D voor het stoplicht moest wachten. Naast me stond een steiger met daarop allerhande bouwvakkers die met iets bezig waren dat ik nu vergeten ben. Ze hadden, zoals gebruikelijk bij bouwvakkers, hun radio keihard aanstaan. Toen ik daar wachtte tot het groen werd klonk het : 'Piep, piep, piep. Het nieuws van drie uur. Voetbalclub PSV heeft met onmiddellijke ingang trainer Aad de Mos ontslagen.' Ik riep met gebalde vuist 'Eindelijk!' tegen de bouwvakkers die massaal in juichen uit waren gebarsten. 'Blij dat we van die eikel af zijn,' riep er een naar me, met opgestoken duim....