zondag 17 april 2011

Het mooie Gallië....


Domme mensen zijn niet erg. Die kunnen daar niets aan doen. Daarboven bevindt zich een categorie (jammer genoeg de grootste) van mensen die dénken dat ze niet dom zijn. Die zijn gevaarlijk. Het slag volk dat meent dat het een antwoord kan geven als het méént iets te weten. Ik had ooit een buurjongen die 'slim' was. Denk daar voor het eerst sinds jaren aan nu ik De Gallische oorlog van Gaius Julius Caesar weer eens doorblader. Ik heb destijds tijdens de lessen Latijn heel wat zweet geplengd bij het vertalen van De Bello Gallico, en ook heel veel geleerd. De Bello Gallico betekent Over de Gallische oorlog. Niet zo volgens mijn buurjongen. Die beweerde (hij had dan ook geen Latijn) stellig dat het Het mooie Gallië betekende. "Há," dacht ik toen, "Ben jij er zo een?" Geen idee wat er van hem geworden is, maar ik ben daar ook niet benieuwd naar....