zaterdag 25 januari 2014

Vaders en zonen

Nu Daley Blind voor het Nederlands voetbalelftal uitkomt, eens zitten denken welke internationals ook een vader hadden/hebben die voor de nationale ploeg uitkwam. Daley’s vader Danny droeg immers ook het oranje. 42 keer. Dat moet junior nog zien te halen. René van der Gijp was 15 keer international, zijn vader Wim 1 keer (en zijn oom Cor 13 keer). Martin Koeman, die één keer voor Oranje uitkwam, kon zijn zoons Erwin en Ronald lang voorhouden: “Zorg nou eerst maar eens dat je het nationaal elftal haalt, net als jullie vader.” Dat deden ze, respectievelijk 34 en 78 maal. Jouri Mulder overtrof zijn vader Jan (9-5). Jordi Cruijff moest het dan weer afleggen tegen pa Johan (9-48). En dan heb je nog Nigel de Jong, die met 69 caps 66 keer vaker de nationale kleuren verdedigde dan zijn vader Jerry. In België schiet me alleen Kevin Vandenbergh te binnen als ‘zoon van’: hij was 13 keer Rode Duivel, pa Erwin 48 keer. Overigens attendeerde mijn goede vriend en quizmaat Ad Verbraak me er zojuist op dat mijn enumeratie niet volledig is: ik vergat Jan Everse Senior (3 interlands) en Junior (2).