dinsdag 6 oktober 2015

De pedroplan

Bladerend in een oude jaargang van De Stad Antwerpen – Een weekblad voor Vlaanderen trof ik een artikel waarmee ik Leo, immer geïnteresseerd in alles wat met de geschiedenis van de luchtvaart te maken heeft, een plezier dacht te kunnen doen. Over de zogenaamde pedroplan, een met de fiéts aangedreven vliegtuig. “Dmitri Olaczeck vergeet het Antwerpse publiek niet: vandaag nog, dus vrijdag, zal hij een vlucht beproeven boven de terreinen der Berchemse vestinggronden. Bij normale windsterkte denkt Olaczeck omstreeks 6 uur ’s avonds het ‘experiment’ te wagen. Hij zou dan tegen 7½ uur weer willen landen.” Pas toen ik las dat de man dacht met het ding ánderhalf uur in de lucht te kunnen blijven begon ik me vragen te stellen bij de ernst van het stuk. En ja hoor: toen ik de blik naar boven wendde zag ik bovenaan de pagina staan Vrijdag 1 april 1932. Benieuwd hoeveel volk destijds vruchteloos heeft staan wachten op de terreinen der Berchemse vestinggronden….