vrijdag 28 juni 2019

Wielerwoorden


In Het groot wielerwoordenrijmpjesboek legt Miel Vanstreels tal van wielertermen uit, die hij ook nog eens met rijmpjes illustreert. Het is een vermakelijk boekje. Ik erger me aan van die te zware zondagsfietsers die in hun Quicksteptruitje op hun helden willen lijken maar zwaar behaarde kuiten hebben. Ik ben het eens met Miel: Een man die gesoigneerd / wil pedaleren // moet hoe dan ook / z’n benen scheren. Vanstreels is zelf een verwoed coureur, maar hij kent zijn limieten hetgeen hij genadeloos beschrijft in versjes als Pedaleur de charme: Ik ben niet bepaald / een pedaleur de charme // wie mij ziet fietsen / roept spontaan Ocharme en Côte de la Redoute: Wat deed Miel V / op de Redoute? // Hij stapte af / en ging te voet. Een charmante uitgave van de beheerder van de blog Wielergedichten: