donderdag 2 december 2010

Nog één keer over het pieleke


Nog even over dat raadselachtige pieleke op de Franse baret c.q. kalot c.q. alpinomuts. Hans Mellendijk meldde dat hij in 'de alpinobranche' telkens de benaming 'steeltje' tegenkomt: "Verder denk ik dat het oorspronkelijk met het productieproces te maken heeft en dat men het uit kostenbesparing niet afknipt en het voor de sier laat zitten. Of gemak, snel de muts kunnen aftrekken bij opkomende jeuk. Zie ook het kwastje bij de fez. En overigens: waarom heeft de mens een blindedarm?" Ook Ad Verbraak dacht mee: "Zou het niet aannemelijk zijn dat zo'n pieleke van een kalot (klotje zeiden wij vroeger) bedoeld is voor gemakkelijk op- en afzetten, zonder de stof al te zeer te bezoedelen?" Het dichtst bij de waarheid komt naar mijn gevoel mijn bloedeigen broer Peter: "Volgens mij moet je terug naar oorsprong van de klot. Dat was namelijk een kledingstuk van een priester. Op die klot bevond zich de apex en dat is volgens mij de officiële benaming van zowel de klot als van het pieleke. Wat ik verder zo begrijp is dat die priestermuts puntig was om te symboliseren dat de priester daardoor dichter bij god was." Hij vermeldt ook de bron, Woordenschat - Verklaring van woorden en uitdrukkingen van Taco H. de Beer en Eliza Laurillard: 'Apex - bij de Romeinen een met wol omwonden olijftakje, dat op de punt der vilten priestermuts was bevestigd; ook het gehele hoofddeksel; de spits toelopende tiara der Perzische koningen; figuurlijk de kroon, het teken der hoogste waardigheid.' Dank u, dank u!
http://www.cremermuseum.nl/stingray_dam/pages/cms/ui/viewer.phtml?SiteID=1&PageID=3&ShowBy=blogentryid&ComponentID=567