vrijdag 17 februari 2023

Late correcties



De poëzie van Hans van de Waarsenburg (1943-2015), met wie ik op bovenstaande foto sta, lees ik graag. Het is te zeggen: zijn latere. Want wat heb ik toch een hekel aan die ‘hippe’ gedichten die in de mode waren toen hij begon. Dat overdenk ik nu ik zijn Powezie 69 lees. Dat powezie alleen al. Tjonge, wat een tijd toch toen sommige dichters (onder wie Hans zaliger) hypothese schreven als hiepoteze, precies als presies, associaties als assosiejasies en hygiëne als hiegiejene (vreemd genoeg bezigt hij wel syndroom en niet sindroom, en paranoïde en niet paaraanoowiede) en langharige critici krietiesie daar niet moeilijk over deden. Ter zake: Powezie 69 noopt me tot late correcties. In de bundel heeft de dichter het over corned beaf, dat natuurlijk cornedbeef moet zijn, en – net als  de door hem bewonderde Paul van Ostaijen ooit deed – actrice Asta Nielsen, wier naam hij echter als Asta Nielssen te boek stelde. Tot daar aan toe. Op bladzijde 8 maakt hij echt een fóut (nimmer opgemerkt, en zelfs herhaald in de latere bloemlezing Powezie |61 |69): de oude mannen en vrouwen op de groenplaats / in antwerpen / zittend op de banken na een warme dag / zullen nooit behoefte hebben gehad / aan het standbeeld van breughel. [….] Welnu, op de Groenplaats staat weliswaar een standbeeld, dat stond er ook in de zestiger jaren reeds, maar niet van Breughel maar van Rubens.