dinsdag 11 mei 2010

Tussentaal


Meat en Greet. Leuk gevonden. Al zullen er nog heel wat oudere mensen zijn die dat uitspreken als Meejat en Greet. Want waarom Meat en Greet? En niet Meat And Greet, of Meat & Greet? Kijk, ik leg me neer bij het gegeven dat taal een levend organisme is en dat veel mensen niet meer weten dat een baby vroeger gewoon zuigeling of kleine heette of dat "Neem me niet kwalijk" hetzelfde betekent als sorry. Maar waar ik me niét bij wens neer te leggen is de schabouwelijke tussentaal die tegenwoordig in Nederland in zwang is. Het is Nederlands noch Engels. Neem dit fotobijschrift. Is er nu echt geen Nederlands equivalent voor gerestylde te vinden? Waarom terug naar de roots, en niet naar de wortels? En waarom een moderne twist, en niet een modern accent? Het ergste is dat er ondertussen hele volksstammen zijn die dit normaal taalgebruik vinden. Zucht....