maandag 8 september 2014

Hòa Bình

Toen ik een jaar of vijftien was, en lang haar tot op mijn onderrug had, liep ik mee in een zogenaamde vredesdemonstratie. De Amerikanen waren Noord-Vietnam ruimhartig met een bommentapijt aan het stofferen. Ze hadden de oorlog al verloren, maar dat mocht nog niet in de publiciteit.  We waren met weinig, maar droegen plakkaten met daarop Vrede, Peace, Pax (want we kenden Latijn!) en Hòa Bình. Volgens een toenmalige vriend was dat de naam van een café in Maldegem, en betekende het vrede in het Vietnamees. Volgens Wikipedia is het de hoofdstad van de gelijknamige Vietnamese provincie, maar dit terzijde. Hoe kom ik hier op? Welnu: door onze straat passeerde een behoorlijk forse vredesdemonstratie. Rotten gemiddeld vijftienjarigen met boodschappen als Frieden, Pace, Pax, Peace, Vrede en hetzelfde begrip ook in talen die ik niet ken (Hòa Bình bespeurde ik niet). Het deed mijn nu toch al wat oudere hart goed….