vrijdag 26 september 2014

Terug naar het verleden

Belachelijke titel, ik geef het toe, want je kúnt helemaal niet terug naar het verleden. Maar: in je hoofd wel, en al helemaal wanneer je oude foto’s voor ogen hebt. Het huis waarin ik mijn jongste jaren met genoegen doorbracht moest, toen iedereen plotsklaps een auto had en voor die voertuigen dientengevolge ‘ruimte’ diende te worden gemaakt, gesloopt. Artilleriestraat 3, Bergen op Zoom. In dat huis las ik voor het eerst avonturen van Kuifje, en van Piet Pienter & Bert Bibber (poëzie was er niet voorhanden). Kwam opnamen tegen die mijn vader zaliger nagedachtenis maakte van de afbraak ervan. En natuurlijk moest ik weer denken aan Rudy Kousbroek, die ooit schreef dat hij geen treuriger gevoel kende dan de weg te weten in een huis dat er niet meer is….