woensdag 1 oktober 2014

Najaarsrijmen

Grappig, hoe een terloopse opmerking pennen in beweging kan zetten. Nu het weer najaar aan het worden is opperde ik (een week geleden) dat er in onze taal geen woord is dat rijmt op herfst. Hans Mellendijk haalde direct Drs. P aan:
http://smelsslems.blogspot.be/2014/09/bijna-niets-rijmt-erop-herfst.html
En Frank De Vos zwierde een en ander blijkbaar FaceBook op. Hij stuurde me wat reacties door. Van Gust Peeters bijvoorbeeld: “Vorig jaar zag ik een foto op de blog van Bert Bevers, op datum van 2 oktober. Ik schreef daardoor iets, met daarin het probleem in kwestie. Wat dialectaal opgelost”:

uit de bolster op de stenen:
in het holst der nacht verdwenen
uit de boom, gevallen, hard
met een plof neergekomen
de plavuizen getart
liggend in aromen

in de gloed van elke herfst
rijping rotting om ter sterfst

En Ingmar Ruttens: Wie heeft die rijmelarij op zijne kerfst.... ok? Joal Delm opperde: En een jong erfst- / -uk. Zeer ingenieus vind ik de bijdrage van David Van der Maat: Waarheen ik ook zwerf / staat een ander voor me klaar!