woensdag 14 augustus 2024

Zijn eerste keer


Het is mijn soort muziek niet maar lang geleden was ik in de Roma hier in Antwerpen getuige van een bluesconcert. Ik ging erheen met de Zeeuwse rocker Jan Blok, die ontdekt had dat er een aantal oude zwarte Amerikaanse bluesrockers (van wie ik nog nooit had gehoord en wier  naam ik kwijt ben) optrad. Het bleek een opwindende show, met tamelijk bejaarde medemensen van kleur (al noemden we die toen nog niet zo) in lichtblauwe en roze pakken die geweldig mondharmonica en piano konden spelen. Na afloop belandden we gezamenlijk in een restaurant in de Statiestraat, waar ze des morgens om half vijf nog vrolijk steaks bakten. Of het de eerste keer was dat hij buiten de Verenigde Staten kwam, vroeg ik aan zo’n zwarte show-opa. “It’s the first time éver in my whole goddam life that I’m outside of fucking Chicágo, man!” was zijn fantastische antwoord. Hij had het prima naar zijn zin.