dinsdag 9 september 2014

Oude prijzen

Zeer goed kan ik me de foyer van de bioscoop Roxy, waar ons pa werkte, nog voor de geest halen. Zelf nam ik toentertijd nog genoegen met eenvoudige consumpties als een glaasje prik, of een ijsje, maar De Grote Mensen verlangden natuurlijk meer. Onze Peet vond een prijslijst van de Roxy-foyer [hoe vaak vind je zo’n lettercombinatie, met de o en de y zo nabij – maar dit terzijde – ?] uit, naar ik vermoed, eind jaren vijftig (misschien begin jaren zestig). Moet je kijken wat je destijds voor een pintje af moest rekenen. Slechts ƒ 0,60. Dat is zo’n beetje € 0,28! Een borrel was toen zelfs goedkoper dan bier! En beschouw de prijs voor een Remy Martin eens! Toen ik voor het eerst op café ging kostte een pintje volgens mij al ƒ 0,90. Vorige week had ik het over dit soort prijsverschuivingen nog met mijn vriend Frank De Vos, toen we in een café in downtown Laarne voor twee pintjes….€ 3 moesten betalen. Kom daar maar eens om in het centrum van Antwerpen.