donderdag 10 juni 2010

Onbekende brieven Van Ostaijen gepresenteerd


In de kapel van Galerie De Zwarte Panter aan de Hoogstraat in Antwerpen werd woensdagavond het boek Wij moeten inzien dat wij hier een mekaar vreemde taal spreken gepresenteerd. Het betreft de correspondentie die Paul van Ostaijen voerde met Wies Moens. Van de dertien door An Blommaert en Matthijs de Ridder bezorgde brieven verschijnen er vier hier voor het eerst integraal. Het boek, een uitgave van het Paul van Ostaijen Genootschap, werd kundig ingeleid door Henri-Floris Jespers (foto) en Matthijs de Ridder. Acteurs Axel Daeseleire en Tom Van Bauwel brachten vervolgens werk van Van Ostaijen. Ik vond hun overacting er te veel aan. Het was ongetwijfeld smullen voor liefhebbers van poetry slams (Johnny The Selfkicker zaliger zou het prachtig hebben gevonden), maar mijn ding was het niet. Zeker niet omdat de ongetwijfeld zeer begaafde saxofonist Ben Sluijs er tegelijkertijd maar geen genoeg van kon krijgen mij er aan te herinneren dat jazz niets voor mij is. Gelukkig was er ook nog het Van Ostaijen Strijkkwartet, dat met bagatellen van Anton Webern en een strijkkwartet van Maurice Ravel zalf voor mijn ziel was. De presentatie van het voorbeeldig vormgegeven brievenboekje trok overigens een volle zaal.