vrijdag 16 juli 2010

Van Gasphetti naar MAM


Ik zie mezelf nog halthouden op de Kruikenmarkt in Tilburg. Het zal eind zeventiger jaren zijn geweest. Op een vrachtwagen speelde een bandje, een lékker bandje. Many People Seem To Have This Problem So Listen Very Carefully! begon hun nummer The Mystery's There, later ook een single. De groep heette Sammie America's Gasphetti, en ik was onmiddellijk fan. Later ging Sammie zich gewoon weer Tom noemen en veranderde de groepsnaam in MAM. Er was nimmer sprake van een doorbraak, maar wel van veel invloed. Gelukkig werd Toms werk niet volledig vergeten, en onlangs zelfs aardig in perspectief geplaatst door Radio 1, zo ontdekte ik op zijn website (http://www.tomamerica.nl/nieuws.html). Nog steeds draai ik regelmatig albums van MAM. Maar af en toe mag er ook wel eens een ouwe Gasphetti tussendoor. Ik vind dit nog steeds een tof nummer, vooral het gitaarloopje aan het slot, met die donderende drums eronder:
http://www.youtube.com/watch?v=IyDIuAyoiDM