maandag 23 augustus 2010

Kindertekeningen


Kwam, snuisterend in opbergkasten, een album tegen dat mijn ouders op 1 september 1959, toen ik naar de kleuterschool ging, begonnen te onderhouden. Uiterst liefdevol plakten ze daar alle tekeningen in die ik als kind maakte. Vreemd om dat te doorbladeren en al die cowboys, indianen, ridders en voetballers te bekijken die ik zelf meer dan een halve eeuw geleden aan het papier toevertrouwde. Ook mijn eerste schrijfoefeningen (bank, beeld, kleur, sterk, hond - merkwaardig rijtje dicteerde juffrouw Van Boesschoten ons) en sommen (0 fouten!) bewaarden ze. Als ik het album zo eens bestudeer boekte ik vrij snel progressie: de ridders die ik als 5-jarige tekende ogen qua perspectief eerder, eh, ongelukkig. Maar de tekening die ik vijf jaar later van The Beatles maakte is al een stuk beter. Ik vind zelfs dat Ringo best goed lijkt....