dinsdag 7 september 2010

Een mooi jubileum


Op 20 mei 1959 richtte K.L. (Bert) Poll het Hollands Weekblad op. Vanaf 1962 werd de verschijningsfrequentie daarvan teruggeschroefd en kreeg het tijdschrift voor literatuur en politiek de naam Hollands Maandblad. Onlangs verscheen nummer 750, en dat mag voorwaar een mooi jubileum worden genoemd. Tot zijn overlijden in 1990 was K.L. Poll de enige redacteur (sedert negen jaar is Bastiaan Bommeljé de eindverantwoordelijke). Toeval bestaat niet. Naast Hollands Maandblad 750 ligt een aantal mappen die ik aan het doorspitten ben op zoek naar een oude recensie. Die vind ik niet. Wel een briefje dat K.L. Poll zaliger me schreef (ik ben een klein onderdeel van de geschiedenis van Hollands Maandblad - er verscheen poëzie van me in), waarin me nu pas een joekel van een taalfout van de strenge redacteur opvalt: in regel 11 schrijft hij bedoeld, waar dat natuurlijk bedoelt had moeten zijn....