dinsdag 19 oktober 2010

Juvenaat


De letterkundige periodiek Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift bestaat ondertussen al 28 jaar. Namens de redactie dook Marc Zwijsen het poëziearchief in om de bloemlezing Dichter bij Gierik samen te stellen. Ook ik publiceerde sedert 1982 meermaals in het blad. Marc Zwijsen koos voor het boek van mij Juvenaat, de hierboven afgebeelde school waar ik in 1967 in de banken mocht schuiven:

Ik zat nooit aan de Rubicon, de Schelde is mij nader.
Maar sinds mijn jongensjaren hier blijft Caesar levenslang
dat stroompje oversteken. De wereld liet zich breed
ontvouwen: woorden kregen zin, dageraad werd eensklaps

rozenvingerig en achter elk licht ontsprong kordaat
een nieuw. Vervuld raakte ik van naamvalsvormen en geslachten.
Ik was er pril in zuivere jaren, ik was er lang geleden met
een boekentas vol kennis voor de veldtocht door het ware leven.

Voor altijd in het hart blijf je, als de eerste liefde
die verleden wordt in genitief: des tijds.