dinsdag 9 november 2010

Jeugdsentiment


Ach, kijk hier nou. Vind bij het opruimen een aantal ingebonden afleveringen van Fix en Fox. Dat stripblad hadden wij vroeger thuis. Ik las de Fix en Fox immer graag. Op de een of andere manier herkende ik het als Europees. Het was een initiatief van de Duitse tekenaar Rolf Kauka. De avonturen van Fix en Fox en die rare Lupo spraken me veel meer aan dat al dat domme Disney-gedoe in Donald Duck. Het blad hoorde als kinderblad bij het damesblad Eva, en verscheen in Nederland van 1959 tot 1966. Later kregen we de Pep (en bij kapper Jozef Camphens las ik wekelijks de Sjors), maar dankzij Fix en Fox maakte ik voor het eerst kennis met Blueberry, Robbedoes en Kwabbernoot (hoewel ik die volgens mij ook wel eens las in Kuifje) en Roodbaard. Fix en Fox (Fix & Foxi) verschijnt in Duitsland, zo leerde Wikipedia me zojuist, nog immer!