vrijdag 31 december 2010

Verdwenen verleden


Hoewel mijn broer me foto's stuurde van de sloop ervan, was ik nu pas voor het eerst lijfelijk op de plaats in Bergen op Zoom waar wij voor een belangrijk deel opgroeiden. Welk een vreemde gewaarwording. We resideerden op het adres Plataanstraat 113 van 1957 tot 1968. Het is het enige huis waar ik heb gewoond dat er gewoonweg niet meer ís. Van daaruit kuierde ik naar de Heilig Hartkerk waar ik misdienaar was, naar de Pius X-school en later fietste ik van daar naar het Rooms-Katholiek Gymnasium Juvenaat Heilig Hart. De foto hieronder is ongeveer op de rode stip boven gemaakt. Ik kijk in de lens, onze geliefde vader beatae memoriae en mijn broertje Peter (de laatste op een manier alsof hij de bui al ziet hangen) kijken ongeveer naar waar op de foto boven de bomen staan. Het zal daar 1960 of 1961 zijn....