dinsdag 18 oktober 2011

Stiller



Ik herinner mij nog precies, dat ik er mij op mijn armbandhorloge net van vergewist had, dat het half elf was, toen er een steekkar in mijn gezichtsveld verscheen, vergezeld door vier mannen in werkkledij. Het trof mij, dat zij er allen even jong en flink uitzagen, te knap eigenlijk voor hun baantje als figuranten in een gestroomlijnde Amerikaanse film of modellen voor de academie. Zij hielden halt aan de overkant van de straat en plantten twee rode vlaggetjes in het midden van de rijweg, een twintig meter van elkaar, zodat ik wel raden kon, hoe zij aanstalten maakten om de keien, trots van onze Henegouwse steengroeven, op te breken. De komst van Joachim Stiller, het meesterwerk van Hubert Lampo zaliger, kwam me in herinnering bij de aanblik van deze werkzaamheden....