donderdag 26 december 2013

De eerste kennismaking

Terwijl ik een boterham met kaas van een laagje verse Dijon-mosterd (de beste ter wereld wat mij betreft) besmeer moet ik ineens denken aan de eerste keer dat ik daarvan proefde. Mijn opa zat een snee brood te voorzien van een stevige laag spekvet, waarop hij een dikke portie mosterd deed. Ik had ook spekvet (iets wat ik sedert die verre dagen nooit meer at) op mijn boterham, maar kreeg daar altijd wat basterdsuker overheen. Of ik ook eens wat van die mij tot op dat moment onbekende substantie mocht proeven (de hoofdpersonen uit mijn matriarchale familie zullen op dat moment zeker niet in de keuken zijn geweest)? “Natuurlijk, kul.” Ik zal een jaar of vijf, zes zijn geweest en bediende me van eenzelfde ruime portie als opa. Wat moest ik toch proesten, en niesen en kuchen toen ik een hap had genomen. Nog helder staat me zijn hinnikende Hihihihi-lach voor de geest….