donderdag 2 november 2017

Plataanstraat revisited

Het huis waar ik met pa, ma, broertje en zusje woonde van 1957 tot 1968 is gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Ik ging er een kijkje nemen. Vreemd hoe moeilijk het was me te oriënteren in een omgeving die ooit zo vertrouwd was. Toen ik achterlangs ging herkende ik plotsklaps wel onze oude kleuterschool (foto hieronder) waaraan amper iets veranderde. Daar kwam ik in 1958 terecht in het klasje van Zuster Chrysostima. Ik had lang niet aan haar gedacht. Toen ik naar het station liep passeerde aan de overkant een oudere man met een hondje, in wie ik (hij zag me niet) ineens het buurjongetje herkende dat zestig jaar geleden op zo’n beetje dezelfde plaats woonde als waar hij nu als volwassene binnenstapte. Of het iets betekende weet ik niet maar toen ik op de trein naar huis zat te wachten zag ik boven de Plataanstraat ineens een regenboog.