woensdag 10 januari 2018

Rudy's voorkeur

In zijn boek De onmogelijke liefde heeft Rudy Kousbroek zaliger het over muziek die op uitvaarten te horen is: “Voor die eenmalige gelegenheid heb ik ook wensen. Ik zou dan Abide with me willen horen, in de uitvoering die ik op een oude 78-toerenplaat heb, gezongen door de dunne stemmen van twee Britse dametjes, Dame Olive Kline en Miss Elsie Baker, ‘English Duet with Orchestra’, H.M.V. B522. Bij de eerste woorden lopen de rillingen mij al over de rug: ‘…Fast falls the eventide. The darkness deepens, Lord with me abide’ – en dan komen de onvergetelijke regels: ‘Swift to its close ebbs out life’s little day; Earth’s joys grow dim, its glories passed away; Change and decay in all around I see; Oh Thou who changest not, abide with me.Waar ligt de verborgen bron van ontroering?” Natuurlijk kende ik Abide with me, maar de uitvoering waarover Kousbroek het heeft niet. Zou het wereldwijde web haar reeds op voorraad hebben? Jawel hoor. Ze is uit 1914: