dinsdag 17 november 2020

Vreemde eenden


Ons deel van de wereld doet het, zoals gebruikelijk, goed op de ranglijst van landen met de meeste persvrijheid. Ik meld de Top 15 zoals de situatie dit jaar is, en dan mag u raden welke landen op de plaatsen 6 en 7 horen: 1 Noorwegen, 2 Finland, 3 Denemarken, 4 Zweden, 5 Nederland, 6 …. , 7 …., 8 Zwitserland, 9 Nieuw Zeeland, 10 Portugal, 11 Duitsland, 12 België, 13 Ierland, 14 Estland en 15 IJsland. The usual suspects. In elk geval landen die ik desgevraagd, weliswaar niet helemaal in de juiste volgorde, zelf ingevuld zou hebben. Misschien dat ik in plaats van Portugal en Estland Luxemburg en Oostenrijk zou hebben vermeld maar voor het overige zou ik er niet ver naast hebben gezeten. Welnu, even over de plaatsen 6 en 7. Die worden ingenomen door landen die voor mijn gevoel vreemde eenden in de bijt zijn, maar ze zijn veel braver dan wij veelal denken: het gaat om Jamaica en Costa Rica. Wie zou dat gedacht hebben?