maandag 8 februari 2021

Ode aan de knakworst



Een van de eerste dingen waarvan ik me bewust was van de prijs was een puntzak frites met mayonaise: daarvoor betaalde je respectievelijk een kwartje en een stuiver (ƒ 0,25 en ƒ 0,05). Die som gelds kreeg ik wel eens van pa om zélf om die traktatie te gaan bij Frituur Crusio, de achteruitgang van de Roxy uit de hoek om op de Bosstraat. Waarom denk ik daar aan? Omdat op de blog van mijn vriend Hans Mellendijk aandacht wordt besteed aan De Man Van De Knakworst. En in Frituur Crusio hing daar een emaillen reclame voor. Het merkwaardige is dat ik deze afbeelding onmiddellijk herkende maar dat die in mijn geheugen op was geslagen als propaganda voor De Man(nen) Van Zwan. Nou maakte Zwan ook wel vleeswaren, maar of het bedrijf knákworsten maakte weet ik niet. Hoe het ook zij: de Zutphense dichter Pieter Bas Kempe lust die graag:

https://smelsslems.blogspot.com/2021/02/de-man-van-de-knakworst.html