donderdag 15 juli 2021

Voor de beschaving


Toen ik de plattegrond van Oostende onder ogen had viel het me op dat er daar een Sergeant De Bruynestraat is. Net als hier in Antwerpen. Een paar klikjes op Google Earth leerden me dat er ook een Sergeant De Bruynestraat is in Blankenberge. En in Anderlecht. Nog voordat ik naar Wikipedia ging om wat meer te weten te komen over deze onderofficier leerde ik al iets van de tweetalige straatnaambordjes in Anderlecht. Sergent De Bruyne was mort en heros au Congo Belge pour la civilisation en Sergeant De Bruyne als held in Belgisch Kongo gestorven voor de beschaving. Het zijn recente straatnaambordjes die over een vorige versie heen zijn aangebracht. Vermoedelijk zal het aspect van die beschaving verwijderd moeten gaan worden in deze zogenaamde woke tijden. Op Wikipedia heet het alleszins al dat Henri De Bruyne onder leiding van Leopold II deelnam aan staatsmisdrijven tijdens de kolonisatie….

https://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_De_Bruyne_(militair)