donderdag 16 december 2021

Ella Guru


Ik weet nog goed hoe het dubbelalbum Trout Mask Replica van Captain Beefheart & his Magic Band me destijds in verwarring bracht. Was Don van Vliet (de ware naam van de Captain) een genie of deed hij zomaar een dotje? Was hij zijn tijd ver vooruit of speelde hij met mijn  kl*t*n? Ik stel me die vragen meer dan een halve eeuw later eigenlijk nóg. Neem Ella Guru. Zijn die mannen toentertijd de studio binnen gestapt om direct à l’improviste iets de band op te zwieren of was het nummer in een arrangement uitgeschreven en ingestudeerd? Zou iemand een dergelijk nummer durven, beter: kúnnen, cóveren? Ja, hoor: Andy Partridge deed zulks met zijn geweldige band XTC. Tik Ella Guru maar eens in op YouTube. Eerst van Captain Beefheart, dan van XTC. En denk er het uwe van.