maandag 11 juli 2022

Cinema Trivia: Trouw


Als jongetje viel me in de Roxy waar mijn vader diens avonturen op het witte doek projecteerde al herhaaldelijk op hoe mooi ik het paard vond van Randolph Scott, een van mijn helden toen ik nog bezig was met leren nadenken. Een prachtig caramelkleurig dier met blonde manen. Zat hij er echt regelmatig op? Dat zocht ik even na, en ja: het paard heette Stardust en Randolph Scott en hij waren tussen 1948 en 1960 in twaalf films elkanders metgezel. Ik kwam daarop bij het bekijken van de nog best onderhoudende productie Comanche Station. Na die film van regisseur Budd Boetticher (die net als mijn pa ter wereld kwam op 29 juli 1916) ging Scott op pensioen. Hij kwam daar nog één keer uit terug, voor Ride The High Country waarin hij uitblinkt met Joel McCrea. Die keer zonder Stardust. Die is 29 geworden.