zondag 18 december 2022

Oude en jonge namen



Ook jongens heten tegenwoordig anders dan vroeger. In Nederland is momenteel Noah de vaakst gegeven naam, in België Lucas. Op het wereldwijde web kwam ik een Top 50 van de meest populaire jongensnamen anno 2022 in België tegen, en een Nederlandse Top 100. Ik zette de voornamen van mijn jaargenoten uit het eerste middelbaar, 1967, eens op een rijtje: Ad, Adrie, Bart, Bert (2), Cees, Fon, Frank, Gerard, Gerdus, Hans, Harrie, Jac, Jack, Jan (4), Johan (2), Jules, Len, Mario, Naud, Paul (3), Peter, Raymond, René (2), Rob, Ton, Willy en Willem. Welke daarvan zouden momenteel nog gegeven worden? Het gros ervan is gruwelijk uit de mode, blijkt. Jan is wel een blijver, en ook Jack en Willem zijn nog in zwang. Tot mijn verbazing worden er ook nog namen van oud-jaargenoten gegeven die ik – zoals bijvoorbeeld Jan – helemaal niet had verwacht: in de Belgische lijst staat Jules op nummer 12, en in de Nederlandse duiken Naud (16) en Len (83) op.