vrijdag 17 maart 2023

Onvindbaar huisje op de hei


Ineens moest ik denken aan een liedje dat pa wel eens zong toen we klein waren, maar ik kon het nergens vinden. Herinnerde ik het me wellicht verkeerd, of was het misschien een eigen verzinsel? Toen ik er mijn broer naar vroeg wist ook hij het onmiddellijk te zingen.

Jij krijgt van mij een huisje op de hei,
’t Is zo’n aardig ding voor ons bei.
'k Heb zojuist de sleutel gehaald,
en een maand vooruit betaald.

Ik neem een hond,
Jij krijgt een kat.
‘Welkom’ met grote letters op de mat.
En als het meezit komt er snel familie bij
in ons huisje midden op de hei.

Maar ook Peter kon er op het wereldwijde web niets over vinden. Was het een liedje van Max van Praag? Van Bobbejaan Schoepen? Ons pa was van 1916. Is er onder de lezers van deze Gemengde Berichten mogelijk iemand die de tekst herkent en er meer over weet?