Vroeger onderhielden de Nederlandse
Spoorwegen als staatsbedrijf keurig de verbinding tussen alle treinstations in
Nederland. Dat is al lang niet meer het geval. Door de onverantwoord ver
doorgevoerde liberalisering van Het Spoor trekken de NS zich van bepaalde
lijnen geen zier meer aan. In België onderhoudt de NMBS (ook in Nederland
actieve internationale bedrijven als Eurostar daargelaten) zoals het hoort álle
lijnen. Den Haag laat in Nederland (dan laat ik de NMBS – die rijdt op Eijsden
en Roosendaal – en de DB Regio NRW – die bijvoorbeeld ook Enschede aandoet –
nog buiten beschouwing) momenteel, ik turfde het zojuist nog, tot mijn grote
schrik niet minder dan 11 (= élf) spoorbedrijven
op de rails: Arriva, Breng, Connexxion, NS, Keolis, Qbuzz, SHM, STAR, VIAS, VSM
en ZLSM. Zodra het mag verhogen ze hun prijzen met het maximum en als er ook
maar een paar herfstbladeren op de sporen belanden houden ze allemaal hun
locomotieven in de remise…..