donderdag 19 oktober 2023

Niet minder dan elf


Vroeger onderhielden de Nederlandse Spoorwegen als staatsbedrijf keurig de verbinding tussen alle treinstations in Nederland. Dat is al lang niet meer het geval. Door de onverantwoord ver doorgevoerde liberalisering van Het Spoor trekken de NS zich van bepaalde lijnen geen zier meer aan. In België onderhoudt de NMBS (ook in Nederland actieve internationale bedrijven als Eurostar daargelaten) zoals het hoort álle lijnen. Den Haag laat in Nederland (dan laat ik de NMBS – die rijdt op Eijsden en Roosendaal – en de DB Regio NRW – die bijvoorbeeld ook Enschede aandoet – nog buiten beschouwing) momenteel, ik turfde het zojuist nog, tot mijn grote schrik niet minder  dan 11 (= élf) spoorbedrijven op de rails: Arriva, Breng, Connexxion, NS, Keolis, Qbuzz, SHM, STAR, VIAS, VSM en ZLSM. Zodra het mag verhogen ze hun prijzen met het maximum en als er ook maar een paar herfstbladeren op de sporen belanden houden ze allemaal hun locomotieven in de remise…..