donderdag 23 januari 2020

Ein sympatischer Polizist


Herinner me dat ik Keulen voor het eerst per fiets verkende. Al snel reed ik net als thuis slingerslanger door allerlei steegjes en zijstraatjes. Soms tegen de richting in. En dat bleef niet onopgemerkt. Ineens stond daar op het fietspad een Duitse politieagent, als een ouderwetsche champetter met de hand omhoog Halt! gebarend. Dat het niet mocht wat ik deed. Ik verontschuldigde me beleefd. En dat de overtreding me € 15 kostte. Grootmoedig (in België vallen dergelijke boetes beduidend hoger uit) pakte ik mijn portefeuille en haalde daar vijftien euro uit. Maar die mocht hij niet aannemen. Hij mocht alleen geld aannemen via een bankkaart, maar die werd niet herkend. “Aus Belgien,” verduidelijkte ik. Het geld wilde hij écht niet aannemen, waarop hij besloot met “Also, dan warne ich Sie mündlich. Mach das nie wieder. Viel spaß, und tschüß!” Er zijn mensen die lelijke dingen zeggen over de gezagsdragers bij onze oosterburen. Daartoe behoor ik niet.