maandag 14 december 2020


Ik hield het hele gedicht voor een fantasie, een hersenspinsel van de dichter, die in een luimige bui had besloten om Petrarca eens richting de Ardennen te verplaatsen. Niets is minder waar! In een boek van Catharina Ypes, Petrarca in de Nederlandse letterkunde (uit 1934) is te lezen dat de dichter wel degelijk ter plaatse was. Sterker, hij had er een goede vriend, ‘Het was: Ludovicus Sanctus, of in zijn moedertaal: Lodweij Heiligen van Beeringen, aldus genoemd naar zijn geboorteplaats in Belgisch Limburg’. Zo kwam ik, via onkruid en een boek van Ypes, in mijn geboortestreek terecht. Een bijzondere streek, want de dichter Petrarca heeft er nog rondgelopen. Ik wist ineens niet wat ik las.’ Leuk dat een gedicht iemand zo ‘aan het werk’ kan zetten.

https://fleursdumal.nl/mag/bert-bevers-petrarca-reist-ongewapend-door-de-ardennen